Nowe warunki techniczne dla budowli kolejowych

11 maja 2024 roku weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które znacząco zmienia warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe. Te zmiany wprowadzają istotne modyfikacje w projektowaniu i budowie infrastruktury kolejowej, które będą miały bezpośredni wpływ na inżynierów budownictwa zaangażowanych w projekty kolejowe. Oto najważniejsze zmiany, które warto znać.

Zwiększenie dopuszczalnych prędkości

Jedną z najbardziej znaczących zmian jest zwiększenie dopuszczalnych prędkości maksymalnych dla pociągów pasażerskich i towarowych. Nowe przepisy pozwalają pociągom pasażerskim osiągać prędkość do 350 km/h, a pociągom towarowym do 160 km/h. To otwiera nowe możliwości w zakresie projektowania i modernizacji linii kolejowych, stawiając przed inżynierami nowe wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i stabilności torowisk.

Nowe normy w projektowaniu torów

Zmiany dotyczą też projektowania układu geometrycznego torów i polegają na rozszerzeniu implementacji normy PN-EN 13803 Kolejnictwo – Tor – Parametry projektowania toru w planie – Tor o szerokości 1435 mm i więcej. To oznacza, że inżynierowie muszą teraz dostosować się do bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących układu geometrycznego torów. Zmodyfikowane przepisy dotyczą również kształtowania układów torowych stacji, co wymaga przemyślanego podejścia do projektowania stacji kolejowych.

Alternatywne metody zabezpieczeń przed wykolejeniem

W przypadku braku technicznych możliwości zastosowania odbojnic dopuszczono zastosowanie na obiektach inżynieryjnych innych skutecznych metod przeciwdziałających skutkom wykolejenia się taboru kolejowego. To daje inżynierom większą elastyczność w wyborze odpowiednich rozwiązań technologicznych, które zapewnią bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Zmiany w wytycznych dla mostów kolejowych

Nowe przepisy zmieniają wytyczne obliczania światła mostów kolejowych, przyjmując dla wszystkich mostów, niezależnie od klasy linii kolejowej, przepływ o prawdopodobieństwie nie większym niż p = 0,5%. To ujednolicenie wymagań pozwala na bardziej spójne i przewidywalne projektowanie mostów kolejowych.

Nowe wymagania dla tuneli

Wprowadzano możliwość niestosowania nisz w przypadku tuneli jednotorowych  i tuneli wielotorowych wyposażonych w chodnik o minimalnej szerokości 0,8 m. Ta zmiana ma na celu uproszczenie i obniżenie kosztów budowy tuneli, jednocześnie zachowując wymagane standardy bezpieczeństwa.

Skrzyżowania rurociągów z linią kolejową

Znowelizowane przepisy określają wymagania dotyczące skrzyżowań rurociągów wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych oraz gazociągów z linią kolejową. Inżynierowie muszą teraz zwracać szczególną uwagę na te aspekty podczas projektowania i realizacji inwestycji, aby zapewnić zgodność z nowymi normami i przepisy.

Wnioski dla Inżynierów Budownictwa

Nowe przepisy wprowadzają szereg istotnych zmian, które wpłyną na projektowanie i realizację projektów kolejowych. Kluczowe wnioski to:

  1. Przygotowanie na wyższe prędkości: Konieczność dostosowania projektów do wyższych prędkości wymaga zastosowania bardziej zaawansowanych technologii i materiałów, które zapewnią bezpieczeństwo i stabilność torowisk.
  2. Elastyczność w projektowaniu: Nowe przepisy dają większą elastyczność w wyborze metod zabezpieczeń przed wykolejeniem, co pozwala na innowacyjne podejście do projektowania infrastruktury kolejowej.
  3. Ujednolicenie wytycznych: Zmiany dotyczące mostów i tuneli mają na celu ujednolicenie wytycznych, co ułatwi proces projektowania i zapewni większą spójność realizowanych inwestycji.
  4. Zgodność z nowymi normami: Inżynierowie muszą zwracać szczególną uwagę na zgodność z nowymi normami dotyczącymi skrzyżowań rurociągów z linią kolejową, aby uniknąć problemów prawnych i technicznych.

Podsumowanie

Nowe rozporządzenie wprowadza znaczące zmiany w warunkach technicznych dla budowli kolejowych, które stawiają przed inżynierami budownictwa nowe wyzwania i możliwości. Przygotowanie się do tych zmian i ich skuteczne wdrożenie będzie kluczowe dla przyszłych projektów infrastruktury kolejowej.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem rozporządzenia i dostosowania swoich projektów do nowych wymagań.

Adres internetowy rozporządzenia:

https://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2024/640

Skip to content