Rewolucja w waloryzacji

Poselski projekt zmian w waloryzacji inwestycji publicznych – zmiany, które pozytywnie zaskakują wykonawców.

Proponowane przez posłów zmiany w waloryzacji kontraktów publicznych:

  • zakaz limitowania waloryzacji,
  • ograniczenie zakresu robót, jeżeli zamawiający nie ma środków na pełną waloryzację,
  • żądanie przez wykonawcę prostej waloryzacji na podstawie wskaźnika inflacji, niezależne od umownej klauzuli waloryzacyjnej,
  • prawo wykonawcy do rozwiązania umowy, jeżeli zamawiający nie wypłaci mu waloryzacji.

Zmiany w konstrukcji umownych klauzul waloryzacji:

  • wyłączenie swobodnego określania przez zamawiającego w klauzuli waloryzacyjnej progu wejścia, czyli minimalnej wysokości wzrostu kosztów uprawniającej do waloryzacji,
  • podkreślenie, że waloryzujemy nie tylko bezpośrednie koszty ponoszone na wykonanie zamówienia, ale też inne uzasadnione (dzień dobry koszty pośrednie),
  • konieczność określenia okresów waloryzacji, nie krótszych niż rok – liczba mnoga, czyli mechanizm ma być cykliczny. Niedopuszczalne ma być, aby waloryzacja mogła nastąpić raz, rok po zawarciu umowy.

Przyczyny propozycji zmian

Autorzy projektu w uzasadnieniu wskazują, że choć klauzule waloryzacyjne są z założenia obligatoryjne, w praktyce często są formułowane przez zamawiających w taki sposób, że nie mają praktycznego zastosowania. Często są tak skonstruowane, by wypłacić jak najmniej waloryzacji lub wręcz jej nie wypłacić wcale.

Zakazane postanowienia klauzul waloryzacyjnych

  • zamawiający nie może zapisać w umowie, że nie będzie wypłacał waloryzacji chociaż wzrost kosztów przekroczył 3%,
  • zamawiający nie może zastrzec maksymalnej kwoty waloryzacji, chyba że do takiego pułapu dopisze, że po jego przekroczeniu odpowiednio zmniejsza się zakres robót.

Alternatywna waloryzacja wprost z ustawy i odstąpienie od umowy przy braku waloryzacji

  • niezależnie od postanowień umowy dotyczących klauzuli waloryzacyjnej, wykonawca ma prawo zgłosić żądanie waloryzacji na podstawie wskaźnika inflacji publikowanego przez GUS.
  • jeżeli wykonawca nie otrzyma dopłaty w ciągu 2 miesięcy od ogłoszenia wskaźnika przez GUS, ma prawo rozwiązać umowę z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. Takie rozwiązanie umowy nie może stanowić podstawy do wykluczenia wykonawcy z przyszłych przetargów.

Trzy lata na waloryzację

  • wykonawca może domagać się waloryzacji w okresie trzech lat od dnia zakończenia czasu trwania umowy
  • dzięki temu przepisowi nie będzie już wątpliwości, że uprawienie do żądania waloryzacji nie musi być zgłoszone w trakcie wykonywania umowy. Zważywszy, że zgodnie z projektowanymi przepisami waloryzacja może następować w oparciu o wskaźniki GUS, jest absolutnie oczywiste, że żądanie waloryzacji za ostatni okres wykonywania umowy nie będzie mogło być wysunięte w trakcie czasu jej trwania.

Link do projektu ustawy:

Druk nr 1041 – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej

Skip to content