Opis sprawy
Sprawa odnosiła się do przebudowy zjazdu w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej.
Starosta przyjął bez sprzeciwu zgłoszenie zamiaru wykonania przez gminę robót budowlanych. Polegały one na przebudowie drogi wojewódzkiej wraz z przebudową zjazdów z tej drogi. W zgłoszeniu nie oznaczono konkretnie zjazdów przeznaczonych do przebudowy.
Organy nadzoru budowlanego ustaliły, że jeden ze zjazdów, przebudowany w ramach przebudowy drogi, nie spełnia warunków. Chodzi o warunki, które wynikają z przepisów techniczno-budowlanych w zakresie maksymalnego pochylenia.
Z ekspertyzy technicznej przedłożonej przez inwestora wynikało jednak, że wyprofilowanie zjazdu tak, aby w pełni odpowiadał on przepisom techniczno-budowlanym jest niewykonalne. Jest to wynikiem sytuacji zastanej, która istniała jeszcze przed przebudową.
Wobec powyższych ustaleń, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Nakazywała ona inwestorowi doprowadzenie zjazdu do stanu zgodnego z prawem w takim stopniu, w jakim jest to możliwe.
Wyrok WSA w Warszawie z 11 stycznia 2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 1993/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę na decyzję GINB. W wyroku podzielił ustalenia organów nadzoru budowlanego.
Sąd wskazał, że przy zgłoszeniu przebudowy drogi i zjazdów, inwestor nie oznaczył konkretnie zjazdów przeznaczonych do przebudowy. W takim przypadku należy przyjąć, że przebudową objęte są wszystkie zjazdy, które istnieją w rozumieniu ustawy o drogach publicznych (a więc zjazdy wykonane legalnie). Tylko prawidłowa przebudowa wszystkich zjazdów pozwala uznać, że roboty wykonano zgodnie ze zgłoszeniem.
Ponadto, Sąd podzielił stanowisko organów, że w przypadku, gdy doprowadzenie zjazdu do pełnej zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi jest niemożliwe, należy doprowadzić zjazd do stanu jak najbliższego warunkom technicznym, który nie pogorszy warunków jego eksploatacji i bezpieczeństwa. W tej sprawie potwierdzała to ekspertyza techniczna oraz stanowisko zarządcy drogi.
Adres internetowy wpisu GUNB: