Szkolenia i Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać bieżące informacje o bezpłatnych szkoleniach i o działaniu POIIB wpisz imię i nazwisko oraz adres e-mail:
Wyrażam Zgodę
Akceptuję Regulamin

Kontakt

Uwaga! Obsługa bezpośrednia w biurze POIIB zawieszona do odwołania. Zachęcamy do kontaktu telefonicznego i elektronicznego.

Drodzy czytelnicy kwartalnika informujemy, że w najbliższym wydaniu „Pomorskiego Inżyniera” PI 2/2021 (czerwiec 2021 r.) ukażą się następujące artykuły:

XX ZJAZD SPRAWOZDAWCZY POIIB

Informacja o XX Zjeździe sprawozdawczym, który z uwagi na pandemię, odbył się w dniach 21.04. – 24.04.2021 r., w formie wideokonferencji, z wykorzystaniem do głosowania portalu Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.  

PRZEDŁUŻENIE MOLA TO JAKBY PONOWNIE ZBLIŻYĆ GDAŃSK DO MORZA

W artykule została przedstawiona krótka historia drewnianego mola, które powstało w 1900 roku na przedłużeniu ul. Zdrojowej w Gdańsku Brzeźnie. W wyniku pożogi wojennej molo to zostało w 1945 roku w znacznym stopniu zniszczone, a w wyniku dalszej degradacji przestało istnieć. Nowe molo powstało w nowym miejscu (kilometr dalej) dopiero w 1996 roku. Projektanci architekci Justyna i Maciej Leżuchowscy przypomnieli główne założenia opracowanej w 2007 roku na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku „Koncepcji przedłużenia Gdańskiego mola”. Koncepcja ta została opracowana przez firmy WUPROHYD i JM Architekci. Pas nadmorski Trójmiasta jest miejscem niezwykle popularnym i atrakcyjnym, z którego korzystają mieszkańcy i turyści praktycznie przez cały rok, a istniejąca w tym obszarze infrastruktura jest świetnie dostosowana do uprawiania turystyki pieszej i rowerowej. Niewątpliwie takie obiekty jak molo istniejące w Gdańsku, w Sopocie i w Gdyni, podnoszą w istotny sposób atrakcyjność tego pasa i jego walory turystyczne. Molo stanowi świetną platformę widokową praktycznie w każdym kierunku, a ponadto im bardziej jest wysunięte w morze, tym atrakcyjność tego obiektu  jest większa. Ponadto dłuższe molo z uwagi na większą głębokość wody przy pomostach, stwarza możliwości cumowania przy pomostach statków (tzw. białej floty) oraz jachtów, co niewątpliwie jest dodatkową niezwykle istotną  atrakcją.

WIADUKT BISKUPIA GÓRKA – NOWA GDAŃSKA BRAMA

Inwestycja ta realizowana w imieniu Miasta przez DRMG w latach 2018 – 2021, jako II etap robót, została zakończona w czerwcu br., tym samym planowany zakres  „Przebudowy Węzła Śródmieście Gdańska” został w pełni zrealizowany. Wcześniej Spółka Forum Gdańsk zrealizowała w latach 2015 - 2018, w ramach zagospodarowania Targu Rakowego i Targu Siennego (jako cel publiczny) I etap przebudowy tego „Węzła”. Ta trudna inwestycja drogowa wykonywana w centrum Śródmieścia Gdańska, realizowana była przy utrzymaniu przez cały okres budowy ciągłości ruchu drogowego. Należy podkreślić, że na stosunkowo niewielkiej przestrzeni powstało szereg nowych obiektów inżynierskich, takich jak wiadukty, estakady, tunele i most. Tym samym „Węzeł gordyjski Śródmieścia Gdańska” został rozwiązany przy zaangażowaniu środków finansowych prywatnych, z funduszu POIIŚ oraz z budżetu Miasta Gdańska.

SZTUCZNA INTELIGENCJA TO NIE PRZYSZŁOŚĆ - TO TERAŹNIEJSZOŚĆ

Rozmowa autora artykułu z Profesorem dr hab. inż. Jackiem Rumińskim, Kierownikiem Katedry Inżynierii Biomedycznej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Sztuczna inteligencja jest coraz bardziej powszechna i będzie się nadal dynamicznie rozwijać, ponieważ człowiek lubi innowacje, lubi nowoczesne rozwiązania. Obserwujemy gwałtowny rozwój technologii komputerowej, począwszy od coraz szybszych procesorów i  pojemniejszych pamięci. Rozwój technologii wpłynie również na obszar budownictwa zarówno w fazie projektowania, jak też w fazie wykonawstwa. Sztuczna inteligencja wymaga dużej ilości danych, a dzięki nim można nauczyć modele określonych działań. Ci którzy mają nieograniczone możliwości ich zdobywania, są dzisiaj liderami. Na uprzywilejowanej pozycji są Chiny, dla których prywatność danych nie jest często priorytetem, w przeciwieństwie do Europy.

OBOWIĄZEK PIĘKNA

W artykule tym autor książki pt. „Obowiązek piękna. Wzorniki i traktaty architektoniczne w zbiorach PAN Biblioteki Gdańskiej” - Grzegorz Boros, przedstawił wybrane ryciny z bogatej kolekcji wzorników architektonicznych z XVI i XVII wieku należących do Biblioteki Polskiej Akademii Nauk. Inspiracją do podjęcia działań przez autora książki i ZDiZ, było przywracanie na ulicach Głównego Miasta, nawierzchni kamiennych. Przeprowadzona skrupulatna kwerenda archiwalna w Bibliotece Gdańskiej PAN, wskazała na istnienie zbioru wzorników przekraczających pięćdziesiąt woluminów starodruków. Ww. książce zostały przedstawione skany wybranych 350 rycin ze starodruków, a ich przykłady są pokazane w artykule, jako ilustracje.

ZMIANA KLIMATU. NATURALNE ZJAWISKA EKSTREMALNE CZ.1

Rozmowa autora artykułu z Profesorem dr hab. Mirosławem Miętusem, fizykiem, oceanografem i klimatologiem, zastępcą dyrektora IMGW PIB na temat naturalnych zjawisk ekstremalnych. Susze, powodzie, sztormy czy huragany to nic nowego. Zjawiska ekstremalne są znane od dawna. Zmiany klimatu powodują jednak większą częstotliwość  występowania tych zjawisk, w coraz większej skali, powodujących rosnące  straty zarówno ludzkie jak też finansowe. Zjawisko ekstremalne, to takie zjawisko, w którym elementy je opisujące przyjmują wartości bardzo wysokie lub bardzo niskie oraz takie które występują bardzo rzadko. Z artykułu można się dowiedzieć o kategoriach zjawisk ekstremalnych oraz o ich skutkach często bardzo tragicznych.  

PODCIENIE NIE TYLKO ŻUŁAWSKIE

Bernard Jesionowski starszy kustosz Muzeum Zamkowego w Malborku w kolejnym artykule poświęconym tej niezwykłej krainie, jaką są Żuławy, rozmawia z autorem artykułu o tradycjach budownictwa na Żuławach, czerpiących z bogatego dziedzictwa zachodnioeuropejskiego. Liczne ilustracje i opisy dotyczą głównie domów podcieniowych, które są pod wieloma względami wyjątkowe. Te duże wiejskie domy drewniane, były w pewnym sensie próbą uwidocznienia bogactwa ich właścicieli. Żuławy są miejscem zachowanego najcenniejszego budownictwa drewnianego w Polsce. W artykule są też ilustracje pomieszczeń  domu podcieniowego z XVIII wieku, istniejącego w miejscowości Żuławki 6, których niezwykle ciekawy wystrój i wyposażenie nawiązuje do przeszłości. W jednym z pomieszczeń jest odrestaurowana ściana ozdobiona flizami holenderskimi z lat 1630 -1770. Jest to jedno z dwóch ostatnich przykładów zachowanego oblicowania na całych Żuławach, jedynego które zostało odrestaurowane w 2021 roku.

BUDOWNICZOWIE GDAŃSKA

Dyrektor Oddziału terenowego Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Gdańsku Tomasz Błyskosz rozmawia z autorem artykułu o najwybitniejszych budowniczych i artystach gdańskich w czasie intensywnego rozwoju miasta, przypadającego na XVI i XVII wiek. Okres ten można określić jako „złoty wiek”. Od XV do XVII wieku w budownictwie gdańskim można zaobserwować liczne wpływy i związki z Niderlandami. Dzięki nadanym Gdańskowi przez królów polskich przywilejom oraz dzięki oswobodzeniu się od krzyżackich podatków, Gdańsk stał się niezwykle bogatym miastem. Na początku XVII wieku, budżet Gdańska był trzy razy większy od budżetu króla polskiego.

NOWE PRAWO BUDOWLANE CZ. 4

Najnowsze zmiany wprowadzone w Prawie Budowlanym komentuje Krzysztof Użarowski, wykładowca szkoleń organizowanych przez POIIB.

CZYTELNIKU GDZIE TO JEST

Fotozagadka. Pytanie gdzie to jest i jaki obiekt jest na zdjęciu?

GDYNIA

W czerwcu planowane jest zakończenie inwestycji  pn. BUDOWA PUBLICZNEGO TERMINALU PROMOWEGO – 2 ilustracje przestawiające zrealizowaną inwestycję, opisaną wcześniej w artykule pn. „Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia”, który ukazał się w kwartalniku „Pomorski Inżynier” – wydanie PI 3/2020. Inwestycja realizowana w latach 2018 - 2021, została wykonana  na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA przez Korporację DORACO.

 

W imieniu Rady Programowej

Romuald Nietupski