Szkolenia i Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać bieżące informacje o bezpłatnych szkoleniach i o działaniu POIIB wpisz imię i nazwisko oraz adres e-mail:
Regulamin

Nasza siedziba

Koniec roku 2015 oznacza koniec prac budowlanych w Tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. W przyszłym roku przyjdzie czas na roboty instalacyjne, rozruch systemów i odbiory. Zgodnie z kontraktem, wykonawca -firma OHL ma czas do 21 kwietnia, aby uzyskać pozwolenie na użytkowanie obiektu. Po uzyskaniu pozwolenia tunel przekazany zostanie w ręce Zarządu Dróg i Zieleni, który zdecyduje, kiedy przejadą tamtędy pierwsze samochody.

21 grudnia 2015 r. na placu budowy odbyło się spotkanie inwestora i wykonawcy z dziennikarzami. Wśród gości byli między innymi Wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz, Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, Wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski, Przewodniczący Rady Miasta Bogdan Oleszek i Radni Miasta Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą jest faktem mówił Paweł Adamowicz – Prezydent Gdańska. W maju 2016 roku kierowcy przekonają się jak tunel zmieni komunikacyjną rzeczywistość miasta. Dotyczyć to będzie zwłaszcza podróżujących w kierunku Elbląga. To rozwiązanie bez wątpienia wpłynie na rozwój Portu Północnego i Terminalu Kontenerowego.

Najtrudniejsze okazało się drążenie przejść poprzecznych mówi Piotr Czech – inżynier kontraktu. Wykonaliśmy 7 takich przejść i zajęło nam to ponad rok, czyli mniej więcej tyle ile wydrążenie obu nitek tunelu. Między czasie zmieniły się przepisy i według nowych regulacji wystarczyły by 3 przejścia.

Mieszkańcom Gdańska przyszło czekać na zakończenie prac dłużej niż zakładano. Termin został przesunięty z dwóch powodów mówi Ryszard Trykosko - Prezes GIK Sp. z o.o. Pierwszy, to upadłość firm, które realizowały inwestycję. Przejęcie budowy przez OHL wymagało czasu. Drugi element stanowiły problemy z zamrażaniem gruntu przy wykonywaniu przejść poprzecznych. Przekonaliśmy się, że natura potrafi zafundować niespodzianki - dodaje Trykosko.  Dziś o tej inwestycji możemy myśleć z ogromną satysfakcją.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podkreślił, że miasto jako inwestor nie dopłaci do kwoty wynikającej z kontraktu (885 mln.zł.). Przesunięcie terminu oddania obiektu do użytkowania o rok, nie wpłynęło na wysokość poniesionych przez miasto kosztów.

Goście mieli okazję przejść tunelem, a drogę powrotną przejechać zabytkowym autobusem.

Poniżej przygotowana przez Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o. garść ciekawostek związanych z inwestycją:

  • 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
  • 1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
  • 2200 ton – waga maszyny TBM,
  • 91 metrów - długość maszyny TBM,
  • 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
  • 11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
  • 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
  • 1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
  • 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
  • 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
  • 800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
  • 112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu
  • głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu
  • 200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco –sterujące znajdzie się w tunelu.
  • 226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
  • 224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW
  • moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW

W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.

Aktualnie na odcinku budowy od strony Ku Ujściu zakończono wykonywanie nawierzchni warstw drogowych przy tunelu T1 i T2 oraz zakończono drogę wraz z rampą. Zakończony został także montaż nawiewników SOS; prace w pomieszczeniu przepompowni wód deszczowych wraz z wyposażeniem.

Trwa wykonywanie jastrychów w budynku Ku Ujściu oraz montaż i obróbka drzwi w budynku Ku Ujściu.

Toczą się prace związane z kanalizacją sanitarną przy budynku technicznym po stronie Ku Ujściu i wykonywanie membrany na dachu budynku technicznego, w którym montowane są podłogi techniczne i ocieplanie budynku. Na odcinku od strony ul. Wielopole zakończyło się wykonywanie nawierzchni warstw drogowych przy tunelu T1 i T2.

Trwają prace wokół budynku technicznego po stronie Marynarki Polskiej : m.in. związane z doprowadzeniem kanalizacji, zakończony został montaż  masztu radiowego, wykonano konstrukcje żelbetową pod rampę, zasypano przestrzenie pomiędzy ścianami budynku, a ścianami rampy.

Trwa ocieplenie budynku technicznego styropianem i montaż zadaszenia klatki schodowej w budynku technicznym Marynarki Polskiej oraz montaż rozdzielni średniego i niskiego napięcia. 

W tunelu T1 zakończył się montaż punktów SOS, wentylatorów strumieniowych, oraz drzwi w przejściach poprzecznych. Trwa: okablowanie wentylatorów strumieniowych, okablowanie i montaż rozdzielnic w kanale technicznym, okablowanie głośników systemu DSO;  montaż przepompowni oraz regulacja włazów, czyszczenie i przygotowanie nawierzchni pod układanie warstwy ścieralnej SMA.

W tunelu T2 wykonano izolację płyty ustroju nośnego i położono warstwę z asfaltu twardolanego. Trwa montaż wywiewników w punktach SOS. Zakończono wyprawianie studzienek kablowych, trwa montaż włazów.

Tak było jeszcze w sierpniu 2015r. :

http://www.pom.piib.org.pl/wiadomosci/443-odwiedzilismy-plac-budowy-tunelu-pod-martwa-wisla.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. POIIB