Szkolenia i Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać bieżące informacje o bezpłatnych szkoleniach i o działaniu POIIB wpisz imię i nazwisko oraz adres e-mail:
Regulamin

Nasza siedziba

29 czerwca 2016 r. odbyło się posiedzenie Kapituły Nagrody konkursu na najlepszą pracę dyplomową, której Fundatorem jest Pomorska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa w kadencji 2014-2018.

W wyniku prac Zespołów Kwalifikacyjnych poszczególnych branż oraz Kapituły Nagrody przyznano następujące nagrody i wyróżnienia:

 

Branża: instalacje elektryczne i telekomunikacja:

- nagroda główna dla pracy Macieja Jaskulskiego, pt. „Stanowisko dydaktyczne do wspomagania zajęć z przedmiotu systemy informacji geograficznej w elektroenergetyce”, której Promotorem jest dr inż. Andrzej Augusiak,

- wyróżnienie dla pracy zbiorowej Macieja Wilińskiego i Rafała Świerczyńskiego, pt. „Założenia i wytyczne do budowy systemu informacji geograficznej (GIS) dystrybucyjnych sieci energetycznych Politechniki Gdańskiej”, którego Promotorem jest dr inż. Andrzej Augusiak, doc. PG.

Branża: inżynieria transportowa:

- nagroda główna dla pracy Patrycji Piętki, pt. „Analiza statyczno-dynamiczna sprężonej estakady tramwajowej”, której Promotorem jest mgr inż. Maciej Malinowski,

- wyróżnienie dla pracy Karoliny Dyczko, pt. „Zarządzanie utrzymaniem nawierzchni”, którego Promotorem jest dr inż. Bohdan Dołżycki.

Branża: instalacje sanitarne:

- nagroda główna dla pracy zbiorowej Marcina Chyły i Michała Witkowskiego, pt. „Projekt kanalizacji deszczowej terminala kontenerowego w Gdańsku”, której Promotorem jest prof. dr hab. inż. Ziemowit Suligowski,

- wyróżnienie dla pracy Martyny Magdaleny Konopińskiej, pt. „Koncepcja modernizacji kolektora sanitarnego „Morena” na odcinku Kokoszki – przepompownia ścieków Motława wraz z uwzględnieniem trendu rozwojowego miasta Gdańska i gmin sąsiednich”, której Promotorem jest dr inż. Sylwia Fudala-Książek.

Branża: konstrukcje budowlane i inżynierskie:

- nagroda główna dla pracy Macieja Tomasza Solarczyka, pt. „Olimpijski tor kolarski (welodrom) przykryty dachem wiszącym (z analizą cięgna nieodkształcalnego i odkształcalnego)”, której promotorem jest dr hab. inż. Krystyna Nagrodzka – Godycka,

- wyróżnienie dla pracy Przemysława Kluski, pt. „Analizy obliczeniowe wzmocnienia podłoża gruntowego sztywnymi kolumnami”, której Promotorem jest dr hab. inż. Adam Krasiński.

 

Wręczenia nagród i wyróżnień odbędzie się podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego właściwych Wydziałów Politechniki Gdańskiej.

Laureatom gratulujemy!

 

Do egzaminu na uprawnienia budowlane w sesji wiosennej 2016 r. przystąpiło 330 osób, 244 z nich zdały egzamin pisemny oraz ustny i tym samym uzyskały uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.

 

Uroczyste ślubowanie i wręczenie uprawnień odbyło się 28 czerwca 2016 r. w siedzibie Pomorskiej Izby Inżynierów Budownictwa przy ul. Rzeczypospolitej 4/155 w Gdańsku. Decyzje wręczył Przewodniczący Rady Pomorskiej OIIB Franciszek Rogowicz oraz Wiceprzewodniczący Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej POIIB dr Marek Wesołowski . Zaproszenie na uroczystość przyjęli prof. dr hab. inż. Ireneusz Kreja – Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej oraz prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde – Dziekan elekt WILiŚ PG.

 

Egzaminy na uprawienia budowlane zdawano w 8 specjalnościach:

- specjalność konstrukcyjno-budowlana  - na 152 zdających egzamin zdało 101 (66%),

- specjalność instalacyjna w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych  - na 58 zdających egzamin zdało 41 (70%),

- specjalność inżynieryjna hydrotechniczna - na 10 zdających egzamin zdało 9 (90%),

- specjalność inżynieryjna mostowa - na 18 zdających egzamin zdało 18 (83%),

- specjalność inżynieryjna drogowa - na 27 zdających egzamin zdało 25 (92%),

- specjalność inżynieryjna kolejowa (kolejowe obiekty budowlane) - na 17 zdających egzamin zdało 16 (94%),

- specjalność telekomunikacyjna - na 2 zdających egzamin zdało 1 (50%),

- specjalność instalacyjna w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych- na 46 zdających egzamin zdało 36 (78%).

 

Uprawnienia budowlane pozwalają na pełnienie samodzielnych funkcji w budownictwie na stanowiskach kierownika budowy, inspektora nadzoru i projektanta.

Postępowanie egzaminacyjne przeprowadzane jest przez Okręgową Komisję Kwalifikacyjną Pomorskiej Izby Inżynierów Budownictwa dwa razy w roku. Sesja jesienna 2016 r. rozpocznie się 18 listopada egzaminem pisemnym we wszystkich izbach okręgowych w kraju.

 

 

27 czerwca 2016 r. odwiedziliśmy budowę kompleksu biurowego TENSOR w Gdyni. W wycieczce technicznej wzięło udział 20 osób, członków Pomorskiej OIIB. Obiekty położone są przy ul. Łużyckiej 8 w Gdyni Redłowie, pomiędzy Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym Gdynia, a Stadionem Miejskim. Inwestycja zaczęła się od wyburzenia istniejących wcześniej na tym terenie hal, biur i warsztatów. Dopiero wówczas przystąpiono do realizacji zespołu 3 nowoczesnych biurowców o nazwie TENSOR, który realizuje EURO STYL Sp. z o.o. Spółka Komandytowa.

Nazwa Tensor nawiązuje do zespołu wektorów X Y Z – mówi Robert Bałdyga – kierownik robót. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w elementach wykończenia wnętrz takich jak: balustrady, lada recepcyjna, układ oświetlenia w holu głównym czy panele kompozytowe na elewacji. Podobnie kształt terenów zielonych zagospodarowany jest w formie wektorowej. Wewnątrz budynków zastosowane zostały podniesione podłogi, aby pod nimi przeprowadzić wszystkie instalacje elektryczne - dodaje Robert Bałdyga. Podwieszone sufity kryją instalacje wentylacji i klimatyzacji oraz instalację zasilającą klimakonwektory.

Do budowy kompleksu biurowego Tensor zastosowano technologię żelbetową.

Konstrukcja i trzon budynków jest żelbetowy mówi Paweł Jeliński – kierownik robót. Dokoła trzonu postawione zostały słupy, na których wspierają się podciągi i strop. Podczas realizacji stanu surowego budynku Z zastosowany został system szalunków stolikowych. System ten zapewnia bezpieczeństwo oraz łatwość montażu, która wpływa bezpośrednio na duże tempo realizacji.

Pod budynkami zapewniono miejsca postojowe zarówno dla zmotoryzowanych jak i rowerzystów.

Kompleks posiada podziemne hale garażowe mówi Joanna Gdaniec – inżynier budowy. Zorganizowaliśmy również kilkadziesiąt krytych miejsc postojowych dla rowerów i motocykli, stacje napraw oraz kompleksowe zaplecze dla miłośników dwóch kółek.

Zastosowane rozwiązania oraz technologie wzbudzały dużą ciekawość koleżanek i kolegów inżynierów, którzy skorzystali z gościnności wykonawcy inwestycji.

Największe zainteresowanie i najwięcej pytań dotyczy oczywiście niestandardowych systemów mówił Radosław Serocki - dyrektor kontraktu. To system dostarczający ciepło i chłód do pomieszczeń. Korzystamy z miejskiej elektrociepłowni, bo to najtańsze źródło ciepła. Następnie ciepło podawane jest na poszczególne powierzchnie przed klimakonwektory. Ilość grzejników jest minimalna i dotyczy pomieszczeń technicznych. W ten sposób również chłodzone są pomieszczenia – dodaje Radosław Serocki. Woda lodowa wytwarzana jest w agregatach na dachu budynku i podawana za pośrednictwem klimakonwektorów. Należy wspomnieć, że obiekt jest bezpieczny energetycznie na sytuację tzw. blackoutu. Urządzenia podłączone są do zewnętrznych agregatów prądotwórczych. W budynkach zastosowano fasady, których szkło odbija promienie słoneczne.

Do końca realizacji inwestycji pozostał niespełna rok.

Budynki X i Y posiadają pozwolenia na użytkowanie, pracują w nich już pierwsi Najemcy, a uzyskanie pozwolenia na użytkowanie budynku Z zaplanowane jest na koniec kwietnia 2017 roku mówi Marcin Pacek - kierownik kontraktu. Powierzchnia wynajmu kompleksu wynosi około 20 tysięcy m2

 

Prawidłowe wykonanie kompleksu biurowego TENSOR w Gdyni nadzorują:

Piotr Osojca - vice prezes

Radosław Serocki - dyrektor kontraktu

Marcin Pacek - kierownik kontraktu

Joanna Gdaniec - inżynier budowy

Paweł Jeliński - kierownik robót

Robert Bałdyga - kierownik robót

Wojciech Płaszko-Tyndzik - inspektor nadzoru robót sanitarnych

Estera Szewczak - Świgoń - kierownik robót

 

Od prawej: Marcin Pacek, Joanna Gdaniec, Paweł Jeliński, Robert Bałdyga.

fot. POIIB

Jak spędzacie czas, kiedy już zamkniecie drzwi biura, lub zatrzaśniecie bramę na budowie? W jaki sposób odpoczywacie od pracowitej codzienności i stresu?

 

Może jesteście mistrzami strzelectwa, albo wschodnich sztuk walki? A może w Waszym garażu powstają dzieła sztuki, czy wynalazki, którymi chcecie zaskoczyć świat? Może posiadacie największą kolekcję zabytkowych narzędzi… Tańczycie, gracie, albo śpiewacie. Cokolwiek to jest, pochwalcie się swoimi pasjami i sukcesami na łamach Pomorskiego Inżyniera w ramach cyklu INŻYNIER PO GODZINACH.

 

Napiszcie krótko o sobie i swojej pasji. Z największymi pasjonatami na pewno się skontaktujemy. Zgłaszajcie siebie, albo swoich bliskich czy przyjaciół. Na zgłoszenia czekamy pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Czy jest coś co Was zachwyciło, zwróciło szczególną uwagę, albo jest zwyczajnie piękne? Miłośników fotografii, wszystkich którzy patrzą wrażliwym okiem na otaczający ich świat zapraszamy do udziału w konkursie fotograficznym.  Podzielcie się chwilami, które zatrzymaliście w kadrze.

fot. Adam Kutny 

 

Podobno najdłuższy na świecie most tekowy. Most U Bein ma aż 1,2 km długości i łączy ze sobą dwa brzegi jeziora Taungthaman. Most ma około 200 lat, a każdego dnia przechodzą nim setkiosób zarówno birmańczyków jak i turystów.

 

Attachments:
Download this file (Zasady foto + oświadczenia.pdf)Zasady foto + oświadczenia.pdf292 kB

Reprezentacja Pomorskiej OIIB,  w „I Ogólnopolskich Mistrzostwach Inżynierów Budownictwa w Rowerowej Jeździe na Orientację”, gościła podczas posiedzenia Rady Pomorskiej Izby Inżynierów Budownictwa, które odbyło się 20 czerwca 2016 r. Mistrzostwa odbyły się w dniach 2 - 4 czerwca 2016 r. w miejscowości Czarna w Bieszczadach k/Ustrzyk Dolnych. Pomorską OIIB reprezentowali: Dorota Dobrocińska, Jarosław Grzymała i Piotr Rosochacki. Za udział i reprezentowanie podziękował uczestnikom Przewodniczący Rady POIIB Franciszek Rogowicz, który kibicował i wspierał naszą drużynę podczas zawodów.

 

8 czerwca 2016 r. przed siedzibą Pomorskiej Izby Inżynierów Budownictwa w Gdańsku stanął ambulans do poboru krwi.  Akcja krwiodawstwa organizowana przez samorząd zawodowy inżynierów budownictwa pod hasłem „Dajmy coś od siebie oddając krew” odbyła się po raz drugi.

Chętne do oddania krwi były 23 osoby, a 14 z nich udało się oddać krew.

Organizując akcję chcemy popularyzować wśród naszych członków krwiodawstwo, które jest doskonałym dowodem ludzkiej solidarności.

 

DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM, KTÓRZY Z NAMI BYLI I NAS WSPIERALI!

Muzeum II Wojny Światowej zostało powołane i rozpoczęło działalność 1 grudnia 2008 roku. Misją placówki jest stworzenie nowoczesnego muzeum, które będzie opowiadać historię II Wojny Światowej, jako największego kataklizmu XX wieku. Obok funkcji wystawienniczych Muzeum będzie pełnić rolę ośrodka edukacji, kultury i nauki.

Projekt budynku Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku został wybrany w międzynarodowym konkursie architektonicznym. Pierwszą nagrodę zdobyła praca Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni. 1 września 2012 r. odbyło się uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod siedzibę Muzeum, które poprzedziły wielomiesięczne prace związane z przygotowaniem terenu oraz prace archeologiczne.

Dla inżynierów budownictwa obiekt stanowi ogromne wyzwanie architektoniczne, technologiczne i organizacyjne. Szefem projektu ze strony inwestora jest  Karol Kalinowski, członek Pomorskiej OIIB. Wspiera go 7 inspektorów nadzoru oraz inżynierowie budowy różnych branż, między innymi: eklektycznej, sanitarnej, hydrotechnicznej.

Otwarcie siedziby Muzeum II Wojny Światowej planowane jest na koniec 2016 r.

Budynek zajmuje powierzchnię około 23 tysięcy m2. Wystawa główna to około 5 tysięcy m2, a tysiąc metrów powierzchni przeznaczono na wystawy czasowe. Wystawa stała została podzielona na 3 bloki narracyjne: „Droga do wojny”, „Groza wojny” i „Długi cień wojny”. Obiekt składa się z 40 metrowej wieży, której każda ze ścian ma inne nachylenie - od 56 do 75 stopni i stanowi 7 kondygnacji.  Większość budynku znajduje się pod ziemią, gdzie na głębokości 14,5 m, jeszcze przed zaleniem stropu umieszczono takie eksponaty jak: czołgi, wagon kolejowy, torpeda oraz zabytkowy fiat.

Postęp prac budowlanych można śledzić na stronie internetowej Muzeum: http://www.muzeum1939.pl/pl/dziennik_budowy

I etap – wykonanie suchego wykopu to koszt 95 mln. zł.

II etap – realizacja budynku wraz z infrastruktura towarzyszącą, instalacjami, wykończeniem, wyposażeniem wraz z układem drogowym to koszt 249 mln. zł.

III etap – wykonanie ekspozycji stałej to 44 ml. zł.

Muzeum II Wojny Światowej w liczbach:

- powierzchnia całkowita wynosi 58 tysięcy m2 (7,5 boiska piłkarskiego),

- kubatura budynku 260 tysięcy m3 (1,7 Bazyliki Mariackiej w Gdańsku),

- 6 tysięcy ton zbrojenia,

- 50 tysięcy ton betonu,

- 100 ton konstrukcji stalowych,

- 200 km kabli instalacji telekomunikacyjnych,

- 13 wind osobowych, 1 towarowa, 3 gastronomiczne.

 

Szanowni Państwo,

Koleżanki i Koledzy!

 

Zachęcamy Was do udziału w II edycji akcji krwiodawstwa, której organizatorem jest Pomorska Izba Inżynierów Budownictwa.

 

 

Attachments:
Download this file (wiosna 2016 - A6_ulotka.pdf)wiosna 2016 - A6_ulotka.pdf793 kB

20 maja br. w Hali Widowiskowo Sportowej Ergo Arena Gdańsk/Sopot odbył się egzamin pisemny na uprawnienia budowlane. Osoby, które zdały część pisemną przystępują do egzaminu ustnego. Sesja wiosenna odbywa się w siedzibie Pomorskiej Izby Inżynierów Budownictwa, przy al. Rzeczypospolitej 4/155 w Gdańsku i potrwa do 3 czerwca. O uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie ubiega się 332 osoby.

Egzaminy obejmują 8 specjalności:

- specjalność konstrukcyjno – budowlaną,

- specjalność inżynieryjną drogową,

- specjalność inżynieryjną mostową,

- specjalność instalacyjną w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych,

- specjalność instalacyjną w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych,

- specjalność inżynieryjną hydrotechniczną,

- specjalność instalacyjną w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych,

- specjalność inżynieryjną kolejową.
Do egzaminu na uprawnienia budowlane można przystąpić po odbyciu udokumentowanej praktyki zawodowej, której czas jest uzależniony od stopnia wykształcenia i rodzaju uprawnień, o które kandydat się ubiega.